CSENGETÉSI REND

Határtalanul 2016

HATÁRTALANUL

A felvidéki szabadsághősök nyomában

Iskolánk második alkalommal is megnyerte a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Határtalanul! pályázatát, amelynek keretében négynapos felvidéki kiránduláson vettek részt  márciusban, a 7. osztályos tanulóink a Csillagösvény  Utazási Iroda közreműködésével.

1.nap

Látogatást tettünk a füleki Mocsáry Lajos Alapiskolában, ahol a helyi diákok tartottak előadást nekünk városukról, és arról, hogy milyen magyar gyereknek lenni Szlovákiában. Az előzetes gyűjtőmunka alapján (PPT) bemutattuk városunkat.
Az iskola tornatermében a két iskola tanulói egy barátságos futballmérkőzés keretében folytatták az ismerkedést. Mérkőzés hangulatát a szurkolók fokozták.
Délután felkerestük a füleki néprajzi múzeumot, majd ezt követően a végvárak egyik legjelentősebbikét tekintettük meg: a füleki várat. A vármúzeumban érdeklődve hallgatták meg a vár történetét, legendáit. Ezután a gyerekek nagy örömmel fedezték fel a vár romjait a gyönyörű napsütésben. Itt kuruc verseket szavaltak diákjaink.
A helyi cserkészcsapot által használt és felújított Koháry-kúriába is ellátogattunk, ahol megismerkedtünk történetükkel és átadtuk saját készítésű ajándékainkat.

Az 1. nap képei

2.nap

Rozsnyói Fábry Zoltán Alapiskola és Szakközépiskolában tettünk látogatást. Az iskola diákjaival március 15. alkalmával közös ünnepséget szerveztünk. A mi diákjaink verbunkot táncolták el , ami nagy sikert aratott. Itt is saját készítésű ajándékokkal leptük meg a helyieket.
Rövid túrát tettünk az Unesco Világörökség részét képező Szilicei-fennsíkon, itt a Szilicei-jégbarlangot néztük meg. Bejárata egy hatalmas szakadéktöbörben nyílik, és az érdekessége, hogy a barlang alsó részét egész évben jégdíszítés borítja, amely a turisták számára kiépített lépcsőn haladva közelíthető. Szerencsére ismét jó időnk volt így kiélvezhettük a táj szépségeit.
Látogatást tettünk a Krasznahorkavárnál, amelynek tetőszerkezete sajnos 2012.-ben emberi mulasztás miatt leégett. A vár felújítás alatt áll ezért csak kívülről szemlélhettük meg. Elénekeltük a Krasznahorka büszke vára című dalt.
 A következő megállóhely az  Andrássy-mauzóleum volt, ami Gömör egyik legjelentősebb építészeti emléke. Sétát tettünk a mauzóleum kertjében, ahol az idegenvezető számos, a családhoz kapcsolódó érdekességet mondott el.
Fogalomkártyák segítségével csoportmunkában felidéztük II. Rákóczi Ferenc életének legfontosabb helyszíneit születésétől Kassáig.
Kassán megkoszorúztuk a II. Rákóczi Ferenc édesanyjának, Zrínyi Ilona és gróf Bercsényi Miklós generális szarkofágját, majd közösen elénekeltük a Himnuszt.   Meglátogattuk a rodostói házat.   Felkerestük Márai Sándor szülőházát, ahol megemlékeztünk az író munkásságáról.

A 2. nap képei

3.nap
Alacsony Tátra csodálatos szerpentinjen eljutottunk Késmárkba. Itt megkoszorúzzuk II. Rákóczi Ferenc nevelőapjának, a kuruc vezérnek, Felső-Magyarország és Erdély fejedelmének, Thököly Imrének a sírját, és megtekintjük a Rákóczi-szabadságharcban is fontos szerepet játszó késmárki várat, és a szepességi város látnivalóit. Csoportmunka keretében a történelem és a rajz tantárgyhoz kapcsolódóan a gyerekek rekonstrukciós rajzokat készítenek a korabeli öltözékekről és várkastélyról.
Lőcse: ez az a város, ahol egy ledér asszony szerelme vezette a szabadságharc ügyének elárulására a várvédő kapitányt, Andrássy István generálist – legalábbis az író fantáziája szerint. A 16. századi városházában, megtekintjük a szepességi múzeumot. A lőcsei fehér asszony legendájának ismertetése tanulók által, amely kapcsolódik a 7-es irodalom órán Jókai Mórról tanultakhoz.
Este egy nagyon jó hangulatú táncházban vettünk részt. Itt helyi táncokat tanultunk és a gyerekek bemutatták néptánc órán szerzett tudásukat.

A 3. nap képei

4.nap

Délelőtt Rozsnyói főteret néztük meg. Rozsnyó II. Rákóczi Ferenc egyik kedvenc tartózkodási helye volt, olyannyira, hogy 1706-ban Rozsnyóról kormányozta a fennhatósága alatt lévő országrészeket. A főtér domináns nevezetessége Andrássy Franciska emlékműve. Itt is jó időnk volt így a gyerekek szabadprogram keretében ismerkedhetek a látnivalókkal.
Losoncon megnézzük a református templomot (Ybl Miklós tervezte), a Vigadót, Szilassy kastélyt. Szomorúan tapasztaltuk, hogy a kastély nagyon rossz állapotban van. Bízzunk benne, hogy mielőbb megkezdődnek a felújítások.
Hazafelé tartva megállunk Szklabonyán, Mikszáth Kálmán emlékházánál, akiről így írnak egy jellemzésben "Bármerre járt riporterként, íróként, mindenütt kísértette a Rákóczi-hagyomány".  Diákjaink segítségével felidézzük az írónak azokat a jelentősebb műveit is, amelyek a szabadságharchoz kapcsolódnak. Koszorút helyezünk el a Mikszáth-szobornál.