Határtalanul

IRODALMI KÖRÚT ERDÉLYBEN

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett Határtalanul programnak köszönhetően a Székesfehérvári Vörösmarty Mihály Általános Iskola diákjai felejthetetlen napokat töltöttek Erdélyben 2018. június 4-7 között.

Irodalmi körút – Arany János szülőhelyén, Nagyszalontán kezdődött. Mivel az Országgyűlés és a MTA 2017. március 2-tól 2018. március 2-ig tartó eseménysorozattal emlékezett meg a költő születésének 200. évfordulójáról, ehhez kapcsolódva érkeztünk Nagyszalontára.

A Nagyszalontai Arany János Elméleti Líceumban találkoztunk diáktársainkkal, ismerkedtünk az ő mindennapjaikkal, barátkoztunk, verseket szavaltak, mi pedig átadtuk apró ajándékainkat.

Nagyszalontán tovább folytattuk útunkat Arany János nyomában. Megkoszorúztuk a költő szobrát, majd megtekintettük a szülőház helyén álló emlékházat.

Nagyváradon kellemes sétát tettünk a belvárosban, s megismerkedtünk a város nevezetességeivel, miközben felelevenítettük irodalmi ismereteinket. Este fáradtan érkeztünk Magyarremetére, a szálláshelyre.

2. nap –Reggeli után megtekintettük a Fekete-Kőrös völgyi magyarság legkiemelkedőbb műemlékértékét, a magyarremetei református templomot, amelyben freskókat láthattunk Szent László legendáihoz kapcsolódóan.

Ezután kirándulást tettünk az Unesco Világörökségként nyilvántartott Pádis-fennsíkon. Európa  leglátványosabb karsztjelensége”, tulajdonképpen nem más, mint egy hatalmas, három részből álló 150 méteres sziklafalakkal körbevett katlan (sziklagödör), amely a barlangok tetejének (töbrök) beszakadása révén jött létre.

3. nap a Királyhágó érintésével Csucsára érkezünk, ahol az Ady Endre emlékházat látogattuk meg. Ady feleségéhez, Boncza Bertához kapcsolódó Boncza-kastélynál Csinszka versek hallgatásával emlékeztünk a költőre.

Ezután Tordára érkeztünk, ahol a sóbányában a természet páratlan só-csodáival ismerkedtünk. útközben messziről láttuk a tordai hasadékot és felidéztük a Szent Lászlóról ismert legendákat.

Délután Kolozsváron Ady kedvenc helyeit és a város fő látnivalóit tekintettük meg, majd utaztunk Magyarvistára, a következő szálláshelyre.

4. nap Zilah város érintésével, ahol Ady Endre középiskolás éveit idéztük fel, indultunk Érdmindszentre. A költő szülőházának megtekintése hatalmas élményt jelentett számunkra.

Ezután Nagykárolyban, a Károlyi-kastélyban tettünk egy felfedező sétát, majd hazaindultunk.

Célunk az volt, hogy a hetedik évfolyamon tanuló diákok számára teremtsünk lehetőséget arra, hogy bepillantva a határon túli magyarság mindennapjaiba megismerkedhessenek Erdély történetével, kulturális hagyományaival, jelenével, erősítve a tanulókban az összetartozás, nemzettudat érzését, segítve Erdély természeti és történelmi értékeinek felfedeztetésével a Kárpát-medencéről szerzett ismeretek elmélyítését.

Határtalanul szép élményekkel gazdagodtunk!